Nieuws

Geslaagd webinar over eenheid van taal

Publicatie datum: 9 juli 2020

Het zorgproces moet leidend zijn voor de uitwisseling van zorginformatie. Hier draaide het om tijdens het webinar dat werd gegeven door Hilde Schwantje op 18 juni jl. Het webinar was onderdeel uit een serie van Nictiz over verbinden en innoveren. En dat het onderwerp gewild is, dat bleek uit het grote animo! 

 

Een gemêleerd gezelschap van zorgverleners, informatiemanagers van zorginstellingen, leveranciers en patiënten volgden het webinar over eenduidige registratie van zorginformatie ten behoeve van kwaliteitsaanleveringen. 

Schermafbeelding 2020 07 07 om 11.35. 111935485272
Bron: Mentimeter

“Dat het publiek zo divers was, heeft ons in positieve zin verrast”, aldus Schwantje. “En daarmee werd het gelijk een mooie kans om aan de verschillende partijen het belang te tonen van het centraal stellen van het zorgproces bij de uitvraag van zorginformatie. Dit doen we aan de hand van een methodiek die we hebben beschreven in Het Doeboek.” 

 

Hoe doe je dat dan, het zorgproces centraal stellen? Schwantje liet dat zien aan de hand van een best practice,; namelijk de uitwisseling van data voor de kwaliteitsregistratie voor de cataract-operatie door de afdeling Oogheelkunde van het Radboudumc. Dit gebeurt inmiddels volledig met gegevens die toch al in het epd worden vastgelegd als onderdeel van het zorgproces. “Uiteraard is hier eenheid van taal van groot belang”, vervolgt Schwantje. “Op deze manier kunnen gegevens elke keer opnieuw gebruikt worden, zoals voor kwaliteitsregistraties. Met als resultaat dat zorgverleners minder tijd kwijt zijn aan registreren en meer aandacht aan patiënten kunnen besteden.” Bekijk hier de mini-documentaire over deze succesvolle implementatie. 

 

Vragen en antwoorden

De deelnemers stelden allerlei relevante vragen tijdens het webinar. Die zijn samen met de antwoorden gebundeld en kunnen hieronder worden gedownload.

Webinar online terugkijken

U kunt het webinar hieronder in z’n geheel nog eens terugkijken.

Media