Nieuws

Leidraad epd-tevredenheidsonderzoek

Publicatie datum: 30 maart 2022
  • #Hergebruikzorginformatie

De Leidraad epd-tevredenheidsonderzoek helpt ziekenhuizen die willen weten hoe hun medewerkers aankijken tegen het epd waar ze dagelijks mee werken. Op welke punten kan het beter? Als eerste stap naar verbeteringen in het epd én in de registratie.

 

‘Goede kwaliteit van registratie hangt mede af van tevredenheid van gebruikers met hun epd. Daar kun je dus wat aan doen! Meet de epd-tevredenheid in eigen huis en benut de resultaten om het epd-gebruik te verbeteren. De medewerkers werken prettiger met het epd en de registratie verbetert.’ Zo vat Nathalie Kaiser, Informatiemanager Erasmus MC het grote belang epd-tevredenheidsonderzoek samen. Registratie aan de bron heeft nu een Leidraad epd-tevredenheidsonderzoek opgesteld op basis van de ervaringen hiermee in twee ziekenhuizen met verschillende epd’s: Amsterdam UMC (Epic) en Erasmus MC (Chipsoft).

 

Waarom epd-tevredenheidsonderzoek?

Optimalisatie van het epd stond in de top 3 die medisch specialisten en aio’s ooit noemnde als oplossingsrichtingen voor het verminderen van de radministratiedruk. Ook de kwaliteit van de registratie hangt sterk samen met de tevredenheid van medewerkers met het epd. Hoe goed kunnen de betrokken medewerkers op de werkvloer uit de voeten met hun epd? Is het epd adequaat toegesneden op het zorgproces, is het gebruikersvriendelijk, werkt het intuïtief? Zijn zorgmedewerkers getraind in de ins en outs van hun epd en weten ze wat, waar en hoe ze moeten registreren? 

 

Verbeterpunten zichtbaar maken

Een zogeheten epd-tevredenheidsonderzoek is een beproefd middel dat verbeterpunten zichtbaar maakt om op basis daarvan stappen te kunnen zetten om het epd en het gebruik ervan te optimaliseren. De uitkomsten laten zien waar kansen liggen om de registratie te verbeteren en de ervaren registratielast te verminderen. In de VS gebeurt dit soort onderzoek al jaren. Daar is het epd-tevredenheidsonderzoek ontwikkeld op initiatief van een collectief van zorginstellingen: KLAS, the Arch Collaborative. Dit collectief biedt gestandaardiseerd epd-tevredenheidsonderzoek aan voor met name het Epic-epd.

 

Praktische tips

De Leidraad epd-tevredenheidsonderzoek bevat aandachtspunten en praktische tips voor ziekenhuizen die ook epd-tevredenheidsonderzoek willen doen met hulp van KLAS. De praktijkvoorbeelden komen uit het gezamenlijke project ‘Meten is beter weten’ van Registratie aan de Bron en het Erasmus MC en uit eerder uitgevoerd epd-tevredenheidsonderzoek in het Amsterdam UMC. ‘Wij hebben heel bewust de keus gemaakt om niet alleen met de artsen in zee te gaan, maar ook de grote groep verpleegkundigen te betrekken. Verpleegkundigen en artsen kunnen elkaar versterken en ondersteunen in het beter registreren’, vertelt Viola Brouwer, directeur EvA Servicentrum Amsterdam UMC en voorzitter landelijk overleg Epic-directeuren. Maar ook andere vragen komen aan de orde in de Leidraad. Hoe krijg je draagvlak? Hoe stel je het projectteam samen? Hoe ga je om met een uitvoerend bureau? Welke betekenis hebben de uitkomsten? Handige, praktische tips over deze en andere vragen vind je in de Leidraad.

 

Good practices

Amsterdam UMC en Erasmus MC hebben beide na het initiële tevredenheidsonderzoek verder gewerkt aan epd-optimalisatie en verbeteren van de registratie. Meer daarover lees je in deze twee good practices:

Optimale registratie met goed epd en training – Erasmus MC

Optimaal en tevreden epd-gebruik - Amsterdam UMC