Nieuws

‘Zorgprocessen samen afstemmen, dat is eigenlijk de kern’

Publicatie datum: 23 juli 2018
‘Als het over het vastleggen en uitwisselen van zorginformatie gaat, lijkt ict vaak de oplossing. Ik zie dat anders. We moeten naast de ict vooral goede afspraken met elkaar maken over het afstemmen van zorgprocessen. In het steeds blijven verbeteren van het zorgproces, daar is de winst te halen, dat is de kern. Ict kan dan helpen en sturen’, zegt Peter den Hollander, orthopedisch chirurg en lid van het stafbestuur van het Haaglanden Medisch Centrum.
Met zo’n 15 collega’s van heel uiteenlopende disciplines in het Haaglanden Medisch Centrum, speelde hij onlangs de Serious Game van Registratie aan de bron. ‘Dan zie je heel goed wat er mis gaat met het vastleggen en uitwisselen van informatie op de verschillende plekken. Het is goed om van elkaar te zien hoeveel moeite het kost om iets recht te breien wat een ander niet of niet goed vastlegt. Hoe frustrerend dat is en hoe de patiënt daar de dupe van wordt met langer wachten en veel onduidelijkheid.’



Eenvoudige afspraken helpen al

De eerste keer dat je het spel speelt, heeft niemand zijn rol in het grotere geheel nog echt door en loopt het in de soep. Met simpele afspraken zie je meteen dat het beter gaat in de tweede ronde.

Het is mooi om te zien dat mensen enthousiast worden. Iedereen ziet dan dat het een groot probleem is hoe het nu gaat en dat we daar met z’n allen echt iets aan moeten doen.



Het is belangrijk dat er interactie is tussen alle disciplines. Wat logisch is voor de een is soms juist lastig voor een ander. En als je zelf iets denkt te verbeteren, kan dat een ander in de problemen brengen als je dat niet goed afstemt. Bijna alles wat je doet heeft gevolgen voor anderen. Wie doet, wat en wanneer? Wanneer wordt iets overgenomen door een ander en wat heeft die dan nodig?



Ga bij elkaar zitten

Daarom werkt het niet om een mailtje te sturen, maar ga bij elkaar zitten, ook al kost dat meer moeite om te organiseren. Maar als je het niet doet, ontstaat er bij iedere verandering weer ruis op heel veel plekken. Ieder keer dat je samen gaat zitten, kun je het zorgproces verder optimaliseren en daar heeft de patiënt en jezelf allemaal profijt van iedere dag.



Iedereen een verantwoordelijkheid

Ik ben erg voorstander van zorgpaden, zorgprocessen met elkaar afstemmen aan de hand van de weg die de patiënt gaat. Dat is ook de toekomst en daar zijn we volop mee bezig in ons ziekenhuis. De ervaringen met de Serious Game helpen om te laten zien waar het mis gaat en dat iedereen een verantwoordelijkheid heeft in het zorgproces, waarbij je er samen voor kan zorgen dat het een succes wordt.

Met betere registratie en optimale organisatie kun je je zorgproces steeds beter voor elkaar krijgen voor de patiënt en jezelf.’

De Serious Game werd in het Haaglanden Medisch Centrum gespeeld in het kader van VIPP. VIPP bood eind deze zomer twintig instellingen de kans de Serious Game te spelen.